Tips voor de boekhouding van startende MKB’ers
Allereerst een uitleg over wat MKB of KMO (kleine of middelgrote onderneming, zoals ze dat in Vlaanderen noemen) inhoudt. De EU en de Vlaamse regering zien een bedrijf wat minder dan 50 werknemers heeft, als klein. MKB staat voor Midden- en kleinbedrijf, dit is dus als je een onderneming wilt beginnen wat tot maximaal 250 werknemers heeft.
Nou komt er bij een beginnend bedrijf, zoals bij alle andere bedrijven, de boekhouding om de hoek kijken. Niet heel spannend, maar wel onwijs belangrijk!
Nou zijn er op het internet talloze sites te vinden die jou kunnen helpen met de boekhouding. In dit artikel krijg je daar meer duidelijkheid over.
Dus, jij wilt een bedrijf/onderneming beginnen wat aan deze criteria voldoet? Maar vraagt je af hoe jij je boekhouding moet regelen? Dan willen wij jou graag wat tips geven waar je naar moet kijken of waar je op moet letten als je een startende MKB´er bent.
Tip 1, doe het online!
De belangrijkste reden om jouw boekhouding online te laten doen is omdat je geld bespaart, dat is mooi meegenomen natuurlijk! En nog een groot voordeel, het staat online! Dus niet alles op papier, geen dikke volle mappen met allerlei bijgehouden boekhouding. Maar alles netjes en geordend op een veilige site.
Uitgelicht: https://zelfboekhouden.org/kennisbank-boekhouden/boekhoudprogramma/boekhoudprogramma-bouw/
Tip 2, de cashflow.
Als je zelf je boekhouding bijhoudt, weet je wat erin en eruit gaat. Dit heet cashflow.
Als jij je cashflow wilt bepalen, moet je de uitgaven en de opbrengsten met elkaar verrekenen. Het is erg belangrijk dat jij hier inzicht op hebt, het gaat namelijk om je bedrijf!
Leestip: https://zelfboekhouden.org/kennisbank-boekhouden/boekhoudprogramma/horeca-boekhoudprogramma/
Tip 3, belastingzaken.
Blauwe enveloppen, Top! Maar niet heus, toch zijn dit zeer belangrijke zaken. Dit betekent namelijk dat je jouw belasting moet regelen. Dit kan natuurlijk de boekhouder voor jou doen, maar het is toch goed om te weten wat het voor jou betekent. De BTW-aangifte, Inkomstenbelasting, Jaarrekening en Jaarafsluiting komen bij de belastingzaken kijken. Elk kwartaal moet je als ondernemer je BTW-aangifte doen, dit wordt gebaseerd op je inkomsten en uitgaven van dat kwartaal. Naast dat je de BTW-aangifte doet moet je inkomstenbelasting betalen, jouw werknemers betalen loonbelasting waarbij jij een inkomstenbelasting betaald.
Aan het eind van het jaar heb je een Jaarrekening, oftewel een verslag over jouw financiële zaken van jouw onderneming, na al dit komt de Jaarafsluiting. Dit betekent dat aan het begin van het nieuwe jaar jouw verlies en winst weer op nul worden gezet, dit wordt opgesteld door de Jaarrekening en dan kan jij de omzet en kosten inzien van een specifiek jaar.
Dit zijn een klein aantal tips waar je aan moet denken als je een startende MKB´er bent en die goed zijn boekhouding wilt regelen. Toch fijn om te weten dit!