Succesvolle webshop in 8 stappen
De afgelopen jaren zijn steeds meer mensen steeds vaker online aankopen gaan doen. Het aantal webshops in Nederland is dan ook enorm gestegen. Vaak wordt gezegd dat een webshop beginnen gemakkelijk is, maar vergis je niet. In de praktijk blijkt dit soms nog best lastig te zijn. Een webshop is een onderneming en net als bij een onderneming zijn er veel zaken die je moet weten en regelen. Met onderstaande stappen ben je op weg naar een succesvolle webshop.
1. Begin met een ondernemingsplan
Het beginnen van een webshop vergt een goed ondernemingsplan, dit is een absolute must. Hierin wordt vastgesteld welke producten je online wilt gaan verkopen, waar en aan wie. Ook komt hierin te staan waar de producten vandaan komen, waar je deze wilt gaan opslaan en binnen welke tijdsduur je winst wilt gaan maken. Analyseer daarnaast wie je concurrenten zijn, wat zij doen en van welke aspecten jij kan leren. Het ondernemingsplan geeft je richting, het is de basis van je onderneming.
2. Kiezen van een bedrijfsnaam
Is het ondernemingsplan af? Dan kan je je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Houd hierbij wel rekening met het feit dat je bij je inschrijving een bedrijfsnaam moet opgeven. Kies je bedrijfsnaam bewust zodat je deze niet meer hoeft te veranderen in de toekomst als je gaat groeien. Wil je je bedrijfsnaam ook gebruiken in de URL voor je webshop? Houd er dan rekening mee dat deze domeinnaam al vergeven kan zijn. Controleer daarom voordat je je inschrijft bij de KvK of de domeinnaam beschikbaar is. Heb je een online concept bedacht? Zorg dan ook dat de domeinnaam hierin past. Op deze manier kan je je bedrijfsnaam, logo en domeinnaam op elkaar afstemmen en ben je herkenbaar voor klanten.
3. Maak duidelijke afspraken met leveranciers
Alle administratieve zaken geregeld? Dan is het tijd voor de praktische voorbereiding wat betreft het bouwen van de webshop. Maak gebruik van je ondernemingsplan voor het maken van duidelijke afspraken met je leveranciers. Goede leveranciersafspraken zijn erg relevant voor het succes van jouw webshop. Let hierbij altijd erg goed op de de verschillende marges die leveranciers vragen voor de producten en daarnaast de logistieke kosten die hier nog overheen komen. De ervaring leert dat een face-to-face afspraak de beste methode is. Op die manier kan je gemaakte afspraken vastleggen, je ideeën en plannen beter toelichten en leveranciers overtuigen van jouw toekomstige succes.
4. Kies de juiste webshopsoftware
Kan je beginnen met bouwen? Voor het bouwen van de webshop moet je beschikken over de juiste webshopsoftware. Na het doorlopen van alle voorgaande stappen heb je vast al wel een idee hoe je jouw webshop wilt gaan vormgeven en inrichten en hoeveel producten je ongeveer gaat verkopen. Dan is het tijd om de juiste webshopsoftware te gaan kiezen. Dat is niet heel eenvoudig, want het aanbod aan webshopsoftware is enorm. Door het vergelijken van webshopsoftware kan je gemakkelijk alle voor- en nadelen op een rij zetten. Je bent er snel achter welke webshopsoftware het beste bij jouw onderneming en wensen past.
Er zijn grofweg gezegd drie verschillende opties op het gebied van webshopsoftware: een open-source software, software waarvoor je een eenmalige betaling doet en software in de vorm van een abonnement. Welk type webshopsoftware je het beste kan kiezen hangt af van je technische vaardigheden en je budget.
Open-source software is gratis software dat gemakkelijk op het internet te downloaden is. Na installatie van de open-source software moet je zelf vaak nog de hele webshop programmeren en inrichten. De andere twee betaalde varianten zijn softwareprogramma’s onder licentie. Dit houdt in dat de webshop software zelf niet jouw eigendom is, maar je de webshop service huurt. Dit wordt ook wel SaaS genoemd (Software as s Service). Met andere woorden, je maakt gebruik van de functies van de service, maar bent niet de eigenaar. Welk type webshop software het beste bij jou en jouw bedrijf past is afhankelijk van je technische vaardigheden, tijd en budget.
Een webshop bouwen met gebruik van een service onder licentie heeft verschillende voordelen: De webshop software is zeer gebruiksvriendelijk, je hebt er geen technische kennis voor nodig en daarnaast betaal je geen hoge (ontwikkelings)kosten. Voor een klein bedrag heb je al snel een professionele webshop. De verschillende softwareprogramma’s bieden altijd een actuele service en daarnaast zijn alle bekende systemen geïntegreerd. Voorbeelden hiervan zijn iDeal en PostNL. Deze webshop software is geschikt voor zowel de starter als de middelgrote en grote bedrijven doordat de software steeds verder wordt ontwikkeld en de mogelijkheden en opties blijven toenemen.
5. Webshop startklaar maken
De juiste webshopsoftware gekozen? Als je de juiste webshopsoftware hebt gekozen kan je aan de slag met de vormgeving en het vullen van de webshop. De gebruiksvriendelijkheid van de webshop is daarbij ook erg belangrijk. Je wilt natuurlijk voorkomen dat klanten een product niet kunnen vinden of ergens anders tegen aanlopen en hetzelfde product vervolgens bij de concurrent bestellen. Bij een webshop geldt vaak ‘minder is meer’. Houd de webshop strak en overzichtelijk. Producten zijn dan gemakkelijk gevonden en de aankoop wordt sneller voltooid. Ook stel je van te voren de prijzen van je producten vast. Om jezelf te onderscheiden van de rest is het belangrijk de juiste prijs-kwaliteit verhouding te kiezen. Een veel voorkomende valkuil is stunten met prijzen en extreme kortingen. Werk liever aan het verbeteren van je USP’s door bijvoorbeeld je lever- en retourvoorwaarden te verbeteren. Het is misschien verleidelijk, maar werkt op de langere termijn niet positief voor het imago en de winstgevendheid van de webshop.
6. Aankoopovereenkomst
Alles geregeld? Het online verkopen van producten brengt een aantal regels met zich mee. Regels voor het bestelproces, het meesturen van een orderbevestiging en de vervolgprocedure na de bestelling. Onder de vervolgprocedure vallen onder andere het retourproces en de garantie op producten. Voor de klant moeten deze regels duidelijk vindbaar zijn in de webshop.
7. Starten met verkopen
Is de webshop klaar voor gebruik? Als de gehele webshop klaar is voor gebruik kan je beginnen met verkopen. Dit is niet zo gemakkelijk als vaak wordt gedacht. Online verkopen werkt anders dan offline verkopen. Als beheerder van de webshop moet je je vanaf nu actief bezig houden met online marketing, zoekmachine optimalisatie en affiliate marketing. Dit is een blijvende bezigheid en alleen dan wordt jouw webshop een online succes. Een winkel is niks zonder bezoekers!
8. Klachten afhandelen
Klachten? Helaas komt het wel eens voor dat een bestelling niet goed wordt afgehandeld en je te maken krijgt met een klacht van een ontevreden klant. Als beheerder van de webshop ben je vaak de contactpersoon die de klacht in handen krijgt. Probeer klachten altijd zo snel en zo goed mogelijk af te handelen. Op social media gaan negatieve berichten namelijk snel rond. Het snel en goed afhandelen van klachten kan daarentegen zorgen voor positieve reviews en publiciteit, zowel op social media als in kranten en tijdschriften.