Skip to content

Sollicitatiebrief schrijven met de AIDA-formule

coachingheader

Via een sollicitatiebrief probeer je jezelf altijd zo goed mogelijk te verkopen aan een nieuwe werkgever. Je kunt de sollicitatiebrief dan ook zien als een reclamebrief, waarin je jezelf aanprijst en waarin je de lezer ervan overtuigt om voor jou te kiezen.

Een goede manier waarop je dit kunt doen, is door gebruik te maken van de AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) verkoopformule. Met deze formule wordt eerst de aandacht van de lezer getrokken, waarna zijn of haar interesse wordt gewekt. Het verlangen om de sollicitant te spreken wordt aangewakkerd en de lezer wordt tot actie geroepen.

Attention

Het is belangrijk om al meteen aan het begin van de brief de aandacht van de lezer te trekken. Met een opvallende of originele openingszin of van alinea trek je de aandacht van de lezer en lok je hem of haar om verder te lezen. Vermijd daarom standaard openingszinnen als “ Naar aanleiding van uw advertentie…” en gebruik wat creativiteit om de lezer nieuwsgierig te maken.

Interest

Direct na de opening moet je proberen de aandacht van de lezer vast te houden en interesse bij hem of haar op te wekken. Een goede manier om dit te doen is door de lezer te beloven dat er verder in de tekst wat interessants aankomt. Bijvoorbeeld: In deze brief zal ik u overtuigen van mijn unieke kwaliteiten.

Desire

Natuurlijk moet je hierna je belofte wel nakomen. Alleen het opwekken van interesse is niet genoeg om een uitnodiging te krijgen voor een sollicitatiegesprek. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je nu met overtuigende argumenten de belofte concreet maken. Welke kwaliteiten bezit je die jouw zo uniek maken? Wat kun je met deze kwaliteiten betekenen voor het bedrijf?

Bewijs aan de hand van de opleidingen die je gevolgd hebt en de ervaringen die je opgedaan hebt waarom je uitgenodigd moet worden voor een gesprek. Natuurlijk kun je ook unieke eigenschappen, een sterke motivatie of andere argumenten opdragen om te bewijzen dat jij een perfecte kandidaat bent.

Action

Aan het einde van de brief moet je de lezer aansporen tot actie. Uiteindelijk wil je natuurlijk uitgenodigd worden voor een gesprek. Sluit dan ook af met een energieke zin, die de lezer tot actie roept.

Tip

Beschik je al over een professionele curriculum vitae? Met de online cv maker van Cvmaker.nl heb je dit zo geregeld!