Marketingtips voor de feestdagen

ecommerceheader

Feestdagen zijn ieder jaar weer cruciaal voor webshopeigenaren. In dit blog gaan we je uitleggen hoe je in de feestmaand meer omzet kunt genereren door middel van handige tips.

″Feestdagen zijn niet alleen goed voor de sfeer, het kan ook goed voor je omzet zijn″

Meten is weten

Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer iemand iets in een winkel koopt vaak nog even verder rondneust naar extra aankopen. Maak hiervan handig gebruik! Bekijk via Google Analytics wanneer de bezoekersaantallen stijgen op jouw website. Zo weet je precies wanneer je je website moet beginnen met het optimaliseren van bepaalde pagina's. Wanneer je zelf niet weet hoe je deze data kunt verzamelen kun je altijd een online marketing specialist inschakelen.

Wenslijstjes

Wanneer je een webshop hebt, maak dan handig gebruik van een wishlist. De bezoeker kan hierin zijn favoriete producten in opslaan. Zo kan hij altijd nog even terug naar een pagina waar alle artikelen op een rijtje staan.

Laadtijd van de website

Is je website traag? Doe er wat aan! Een bezoeker die telkens lang moet wachten voordat hij een pagina kan openen zal je website verlaten. Dit wil voorkomen, en al helemaal rond de feestdagen. Google heeft een tool waar je je sitesnelheid kunt meten: Google Pagespeed test.

Verwen je (vaste) klanten

Je hebt je succes te danken aan je (vaste) klanten, dus verdienen zij ook wat terug met de feestdagen. Introduceer je nieuwe diensten/producten en geef ze toegang tot je uitverkoop. Je kunt je vaste klanten ook een persoonlijke kortingscode aanbieden. Leg in aanloop naar de feestdagen je beste klanten extra in de watten.

Webcare

Probeer je social media kanalen te gebruiken om de vraag van je klant te kunnen beantwoorden. Houdt conversaties in de gaten en probeer erop in te spelen. het kan voorkomen dat er weleens een negatieve review wordt geplaatst op je pagina, dit is niet erg zolang je laat zien het probleem te erkennen en in ieder geval met een oplossing bent gekomen. Wanneer de bezoeker een vraag heeft, beantwoord deze dan netjes en vooral snel. De manier van communiceren via social media is immers net zo belangrijk als de inhoud van je website.

Responsive design

Wist je dat meer dan de helft van alle websitebezoekers komen via mobiel verkeer. Je mobiel of tablet ligt altijd in de de buurt, en wanneer je even een momentje hebt wil je toch even het laatste nieuws checken. 's Ochtends bij het ontbijt, in de bus naar school of werk, even in de pauze en 's avonds op de bank of voor het naar bed gaan. Het is daarom noodzakelijk dat jouw website geoptimaliseerd is voor deze mobiele apparaten. De nieuwe Google update maakt dit nog belangrijker. Je kunt veel bezoekers missen zolang je website niet volledig responsive is gemaakt. Probeer dit dus te voorkomen!

E-mailmarketing

Je maakt vast weleens een mailing. Doe dit dan ook zeker rond de feestdagen! Start hier al mee vroeg in de feestmaand zodat je de bezoekers al kunt triggeren om je website te bezoeken en kondig de actie van tevoren aan. Tip: Maak een kortingscode aan voor degene die de mailing leest. De code hoeft niet uniek te zijn aangezien de bezoeker dit niet weet, het kan een extra trigger zijn om de bezoeker over te halen om van jouw diensten gebruik te maken.

Content

Rond de feestdagen gaan de gebruikers online op zoek naar cadeau's. Zorg ervoor dat je dus unieke teksten hebt die hoog scoren in de zoekmachines. Onderscheid je van je directe concurrenten.

Storytelling

Wanneer de donkere maanden dichterbij komen verlangt men naar zwoele winteravond verhalen. Storytelling is daarom zeker aan te bevelen. Creër content door middel van storytelling op je website of in ieder geval belangrijkste pagina's.

Focus je op de support

Help de bezoeker waar je ook maar kunt. Installeer een live-chat op je website zodat je tijdens kantoor-uren de bezoeker van informatie kunt voorzien. Richt je homepagina in dat de potentiële klant direct kan doorklikken op de pagina die hij verwacht te zien.

Video's

Verkoop je producten op je website? Maak promotie door middel van video's. Hiermee laat je je producten tot leven komen en de bezoeker heeft direct een beeld bij het product. Tevens is dit ook goed voor je SEO. Video's kunnen gedeeld worden op Social Media wat dus een win-win situatie zal opleveren.

Zoekwoordanalyse

Belangrijk is om van tevoren te weten waarop jouw klanten zoeken. Je wilt immers geen klanten mislopen doordat je je focust op de verkeerde keywords. Door middel van de Keyword Planner laat Google je zien wat het zoekvolume is per keyword. Zo voorkom je dit soort narigheden.

Google shopping

Maak je gebruik van Google Shopping? Dan is dit een mooi moment om je producten aan te bieden! Een feed van jouw artikelen in Shopping vergroot de zichtbaarheid en vaak ook het conversieratio.

Social Media

Deel je actie of diensten op je social media pagina's. Gebruikers zijn bereid om waardevolle berichten te delen, hiermee vergroot je je kansen op meer volgers waardoor je doelgroep en werkgebied groter kan worden.

Aftersales

Wanneer de feestdagen voorbij zijn wil je je klanten aan je blijven binden toch? Zorg daarom voor een goede aftersales. Bel grote klanten nog eens op of stuur een bedank berichtje voor de al bewezen diensten. Ook voor nieuwe klanten is dit erg belangrijk, laat deze klanten zich inschrijven voor de mailings zodat ze vanaf nu altijd op de hoogte zijn.